maandag 1 november 2010

Sprakeloos wordt verfilmd

Op de boekenbeurs in Antwerpen maakte Tom Lanoye bekend dat zijn jongste (autobiografische) roman Sprakeloos, waarin hij vertelt over zijn overleden moeder, een verfilming zal krijgen. Productiehuis Caviar (Dirty Mind, My Queen Karo) heeft de rechten aangekocht en de film zal geregisseerd worden door Hilde Van Mieghem. “Toen ik het samen met mijn co-scenarist Bert Scholiers over een nieuw project had, zei ik meteen dat ik Sprakeloos wilde doen", zegt Van Mieghem.

Sprakeloos zal na De Kus, Dennis van Rita en Smoorverliefd de vierde film van Hilde Van Mieghem worden. Tom Lanoye zal niet meewerken aan het scenario omdat hij naar eigen zeggen teveel met het literaire bezig zou zijn. Maar, hij heeft wel alle vertrouwen in regisseur Hilde Van Mieghem. "Ik was onder de indruk van haar nieuwste film Smoorverliefd. Een boek laten verfilmen is een daad van vertrouwen. Ik voel me als een ouder die zijn puberend kind voor zijn eerste job moet afstaan",  zegt Lanoye. “Ik verwacht een acteursfilm die tragikomisch is op basis van mijn boek, maar die niet de letterlijke vertaling is van elke komma, want dat is per definitie een slechte film.”

Sprakeloos is niet het eerste boek van Lanoye dat verfilmd wordt. In 1996 verfilmde Jan Verheyen (Dossier K, Zot van A.) al Alles Moet Weg en regisseur Hans Herbots (Bo, Windkracht 10:Koksijde Rescue) waagde zich afgelopen jaar aan de verfilming van De Monstertrilogie. Deze tv-reeks, getiteld Het Goddelijke Monster, zal pas eind 2011 op de televisie te zien zijn.

Op Sprakeloos is het  ook nog een tijdje wachten. De film zal ten vroegste midden 2013 in de bioscoop te zien zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten